Tegnap láttam a Victor Frankensteint, igen, eddig halogattam. Öreg hiba volt, vén, bolond, öreg hiba. Ezért is foglaltam most össze 5+1 pontban, miért fontos, hogy lásd Te is. Természetesen, spoilerek nélkül.
Ajánlókat már eddig is írni akartam, mert úgy javaslok baráti körben filmet mint háziorvos gyógyszert, így csapjunk is a lovak közé és avassuk fel méltó módon a #nézd meg ha jót akarsz címkét.
MIÉRT NÉZD MEG A FILMET?
[Már ha esetleg nem győztek meg egyből a poszterek. ]
1. Szereted James McAvoyt?
Fantasztikus,
mert itt is emlékezeteset alakít. Kevés
reménnyel, de bizakodva ültem neki tegnap este a filmnek unokahúgommal, és az
kevés, hogy pozitívan csalódtam. Victor Frankensteint bocsássa meg nekem a
nagyérdemű, de még csak szóban ismertem (eddig. most már megyek is feltúrni a
könyvet itthon because I do my research),
McAvoy alakításával azonban egy teljes kép tárult elém Victorról amit sokszori
újranézéssel talán sikerül megfelelően tanulmányoznom és írásban tovább haladva
felfedeznem. Egy őrült tudós aki beleőrült lassan, fokról fokra az elutasításba,
megvetésbe, a kinevetésbe. Victor komplex és nehezen megfejthető ember, és
McAvoy minden arcizmának rezdülése csak hozzáad a karakter érzelmeihez és istenem, a könnyei.
[ Őszinte figyelmeztetés a filmről. ] |
Victor szomjazik az elismerésért és azért, hogy megbecsüljék a munkáját és a tudását. A többi ember untatja, nem jár közösségekbe ha csak nem hulladarabokra vagy állattetemekre van szüksége. Lenézi az egyetem tanárait és hallgatóit, a legtöbb embert tanulatlannak, hitetlennek és maradinak gondolja (érzitek, mennyire ismerős valahonnan?) és el van fáradva a jókeresztény átlag angol polgároktól. Sherlocknál is jobban ki van szakadva a közösségből. Olyan szinten elszokott a normális, törődésen és szereteten alapuló emberi kapcsolatoktól, hogy igazán fel sem ismeri, milyen szüksége van rá (és ez csak hozzáad a végkifejlethez). Neki nincs ott egy testvér, nincs Mrs. Hudson, nincs egy barát a Scotland Yardnál, ő maga van és az elmélete, addig amíg egy baleset során össze nem hozza a sors a cirkusz púposával.
2. Érdekel Daniel Radcliffe mire képes a HP-n túl?
[ Ő itt egy zseni. ] |
Dan alakítása Igor szerepében leírhatatlan. Nem, most nem megyek el költői túlzásokba, tényleg
az. Ezzel a filmmel végleg megvett magának, lerázta magáról a fiatal varázsló
szerepét és minden elismerésem az övé, mert azon túl, milyen csodásan alakított
Igor szerepében, hogy egy teljes embert, személyt adtak a púposnak, még maga
James McAvoy is olyan bókkal illette Dan színjátékát, hogy bár tíz évvel
fiatalabb nála, mégis úgy érezte, ő a legprofesszionálisabb színész akivel
eddigi karriere során együtt dolgozott és ő tanult tőle forgatás alatt. Hagyom, hogy ülepedjen.
Ó, nem
mellékesen Igor az egyik legtüneményesebb filmszereplő akivel összehozott az
élet.
Nála kell, hogy megemlítsem, hogy POTO emlékvillanásaim voltak a filmnél, kezdvén azzal, hogy a púposunk egy cirkuszban nevelkedik mióta emlékezettel bír és csak gúny és kivetettség éri (azonban az élettapasztalataik eltérőek Erikkel, ezért van, hogy a jellemük más módon formálódik). Igornak nem kellett ölnie a szabadulásáért és ez fontos s a későbbiekben is az lesz. Hozzákötődik a film (nem teljesen) egyetlen szerelmi szála, ami mellékvágányon fut, de finom tempóban bontakozik ki és építi Igor karakterét is, szükséges történet szempontjából ezáltal nem válik erőltetetté.
[ Képtelen volnék betelni vele és nem is akarok. ] |
3. Netán BBC Sherlock rajongó vagy?
Ez a te
filmed, kedves barátom. Egyrészt, a film harmadik mesterszínésze nem más, mint
a méltán szeretett Andrew Scottunk, aki itt a Scotland Yard megbecsült,
keresztény detektívje és ha másért nem is, az ő szerepéért érdemes látni a
filmet. Nekem valahol lelkem sötét mélyén szórakoztató volt figyelni rajongott
pszichopatámat egy ilyen szerepben játszani. Másrészt pedig, olyan arcokba
botlunk még kisebb jelenetek erejéig, mint Molly – a szegény nő aki szóba állt
Victorral, szerencsétlen Lousie legyen bármely univerzumban, a karakterei sorra
fogják ki az introvertált zsenielméket -, és Mycroft, aki ugyan csak
villanásokig szerepel, de hé, ismerős arcok (valamint a kivágott jelenetek
egyikében még kapott szerepet, de azokból jelenleg sajna csak állóképeket fedeztem fel).
Ami
fontosabb, hogy Igorsteinék (helló, új ship címke) dinamikája árnyalataiban
visszaadja John és Sherlock kémiáját. Árnyalataiban. Megbízható forrásaimból
(értsd: tumblr) tudom, a szövegkönyvben tízszer nagyobb a hasonlóság a két duó
között, mi több, egyes párbeszédek szóról-szóra is lehetnének a sorozatból.
Ebből a szempontból annyira nem bánom a sok eltérést a skripttől, senkinek sem
hiányzik a plágium vádja miatti herce-hurca.
[ Egy vidám Andrew a forgatásról, egy nem vidám jelenet után. ] |
4. Mit
ad a film egy mezei fanfic írónak?
A földi paradicsomot. Mint azt feljebb
említettem, főszereplőink között sziporkázó kémiánk van, de ennél mehetünk
távolabb is, mert gyerekek, Victor az bizony elég nyersre és egyszerűre fogta
Igor gerincének rendbetételét (nekiszorította egy oszlopnak és kiroppantotta
a hátát és addig álltak ott összepréselődve amíg rá nem szíjazta a mellkasán
lévő hátmerevítőt Igor hátára khm PWP alap az érdeklődők számára khm). Az „emberük” (aka Prométheusz) megtervezéséről szóló jelenet melegágya a meleg fikcióknak, Igor olyan szívecskéket
formázó szemekkel nézi Victort hogy oda lehetne rajzolni rózsaszínnel a
körvonalakat, Victor meg nem győzi bombázni bókokkal a partnerét és csodálni
Igor ragyogó elméjét de.
[ Nézzétek ezt amíg élvezitek a boldogság felhő pár pillanatát. A filmben sem lesz sokkal több időtök rá. ] |
A páros
durván diszfunkcionális. Ismét egy Operaház fantomja referencia, mert míg ott Erik élt vissza annak a tényével, hogy segítette Christine-t, tanította és olyan magasra feltornázta helyét a színházi ranglétrán, ahova egymaga soha sem juthatott volna fel, úgy Victor itt is számon tartja vitáik során (azaz amikor Igor jelzi, hogy ezt már talán nem kéne), hogy ő hozta el a cirkuszból, gyógyította meg, adott neki életet és nevet. Igort a teremtményének nevezi, ez első körben tárgyiasítja, második alkalommal felmagasztalja személyét (ne feledjük, Victor értelmezésében ez bók, és most elhallgatom ez mennyire elmésen oldja meg a lelkében a démonjaival vívott harcát).
Viszont ha figyelmen kívül is hagyjuk
ezt a tényt, a filmről nyugodt szívvel kijelenthetjük nem-hetero mivoltát. Vegyük
akár Turpin rendőrfelügyelő és Frankenstein közös jeleneteit, akár Frankenstein
és egyetemi hallgatótársa Finnigan közös jeleneteit (Victornak két nővel volt
komolyabb interakciója a film alatt, egyik hölgy sem volt lenyűgözve tőle),
izzik a levegő. Mindenhol, minden szinten és most nem belemagyarázok, kályha melegség uralkodik. Szemtanúm
van, unokahúgommal egyöntetűen jelentettük ki Finniganről (titkolt Malfoy
felmenő lehet), hogy meleg mint az aszfalt nyáron.
5. Na
jól van, de milyen mint film?
Szerény, valamennyire hozzáértőinek
mondható véleményem szerint, jó. Nem
korszakalkotói munka, de egy új megvilágítása az eseményeknek és magával ragadó
hangulattal bír, továbbá szerintem, ha egy film megmozgatja annyira az ember
fantáziáját, hogy elalvás előtt karaktert elemezzen, órákig forgolódva, majd
abba belefáradva elkezdje fogalmazni a másnap megírni szánt ajánlóját, azt nem
nevezném pocsék munkának.
A látvány a szokásos koszos, füstös,
szürke viktoriánus London, és mégsem. A helyszínek szép tágasak, a masinák
hatalmasak és részlet gazdagok (mármint tényleg monstrum szerkentyűk voltak
ott, érezni lehetett a több tonna súlyukat), és a tervrajzok és anatómiai ábrák
szerelmeseinek igazi eyecandyk akadnak a filmben. A jelmezek korhűk, finomak a díszítések
és kedvem lett volna belenyúlni a monitorba és végigtapogatni az összes uraság
mellényét és kabátját.
[ Forgatási kép a zárójelenetből. ]
[ És az egyik az említett ábrákból, de ez még semmi. ]
|
A történet értelmes, izgalmas és
megkapó. A szereplők élnek. És a teremtmények is. A kapcsolatok intenzívek,
Frankenstein egy húsvér szenvedő ember, Igor cirkuszi bohócból lett egy tudós
asszisztensévé majd partnerévé és végül orvossá, markolható a feszültség és még Turpin karaktere
is bír élvezhető történettel és nem egy mellőzhető mellékszereplő, basszus
elvesztem a rajongásomban. Realista elme szemben állva a konzervatív hívő
gondolkodással, teremthet-e életet az ember a halálból, és a legfontosabb: még ha képesek is vagyunk elérni a célunkat, biztos,
hogy megéri-e megtennünk?
+1. Hát ez mind csodás, de hol is van akkor a csapda?
A vége nem a pozitív módon ért
meglepetésként. Ismétlem, az eredeti történetnek csupán halvány ismereteivel
bírok, de lelkileg sokkal sötétebb végkifejletre készített fel a film, mint
ahogyan aztán az eredetileg zárult. Biztos ismeritek az érzést, amikor azon
szurkoltok, nehogy megtörténjen a baj a szereplőiddel, mert érzed, hogy jön a kicseszés és ez nagyon
fog fájni; aztán a kívánságod teljesül és megszeppenve állsz a végkifejlet
előtt, mert utólag belegondolva, nem bántad volna, ha még vérzik kicsit a
szíved.
Ez azonban nem vett el a film minden
korábbi élményeiből és most nem is azt mondom, hogy rossz lett a vége. Sőt. Itt
kell talán megemlítenem, hogyha korábban úgy sem tettem, hogy a rendezőnk , Paul McGuigan dolgozott korábban Sherlock epizódok rendezésével is. Emiatt ismerősek lehetnek
a kameraállások, ismerős lehet, ahogyan a felvételek mesélik a történetet és
ismerős lehet az is, hogy ahogyan a Sherlock sem detektív sorozat hanem egy
sorozat a detektívről, úgy ez a film sem egy szörny film, hanem egy film a
szörnyről és a teremtőiről (teremtőjéről. szörnyekről. Moriarty alternatív életéről. egyén válogatja, ki
hogyan értelmezi). A film úgy ér véget, hogy kerek egészen zárul, de esélyt ad
egy folytatásnak – amit, nem szeretnék, mert bár a Radavoy kémia az új drogom,
bennem van a félsz, hogy erőltetetten hatna. Visszatérve a Sherlockkal való
egyezésekre, sok fájó pont érzelmi töltetforrása abban rejlik amit nem
mutatnak és nem mondanak el, de ha fogékony vagy az ilyen szereplőkre, akkor tudod a jelenetek jelentőségének
súlyosságát. A vég éppen ezért egyszerre érhet szívfacsaróan és reménnyel telien is.
Puzsér egykori mozireklám mondatát idézve, ennek a filmnek az
értékelésénél ezt a kérdést főképp fel kell tennünk magunknak: Láttad vagy csak nézted?
AKKOR SZEDJÜK ÖSSZE AZ OKOKAT
Miért is kéne látnod
- A casting hibátlan és bravúros a színjáték egytől-egyig.
- Szívbemarkoló érzelmek és karakter történetek melyek nem átallnak még órákkal a film után sem békében hagyni.
- Mert túlontúl kevesen ismerik és ideje bemutatnunk egy nagyot a kritikusoknak, akik nem értették, így értsd meg te helyettük is és szeresd.
- Bár nem konkrét szörnyfilm, a látvány szépséges és akár hátborzongató is, hozza a komor, angol horrorfilmek hangulatát (csak a hangulatot, nem kimondottan horror).
MERT MEGHALOK EGYEDÜL A FANDOMBAN.
Hogyha megnézted, ha tetszett, ha ez az új kedvenc filmed, ha égsz a vágytól hogy megoszd felfedezéseidet a történettel kapcsolatban másokkal, vagy ha esetleg annyira feldühített, hogy nem tudnád magadban tartani válogatottan megfogalmazott ellenérveidet - én bármely esetben várom az őszinte véleményeket itt a komment szekcióban, és bízom benne a jövőben még több ajánlót fogok nektek hozni. Egy biztos, Victorék nem utoljára jártak az oldalon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése